Європейська Бізнес Асоціація25 лютого 2021 року відбулось засідання Виробничого комітету Асоціації EBA, на якому обговорювалась тема обліку та простежуваності продукції та основних засобів.

В рамках співпраці з The European Business Association (EBA) ділимося досвідом та успішними кейсами впровадження радіочастотної ідентифікації RFID для автоматизації та прискорення бізнес-процесів: інвентаризації та відстежування ОЗ, попередження несправності обладнання.

Приводимо стислий зміст доповіді Сергія Салати – співзасновника компанії Ardix (Смарт-карти України).

Навіщо бізнесу RFID система

Колись один замовник передав технічне завдання від власника:

"Я хочу бачити на велетенському екрані 3 цифри: скільки прийшло, скільки пішло і скільки ми з цього заробили"

Тому для того, щоб в бізнесі щось контролювати, для початку необхідно це щось рахувати. Бо коли немає цих даних, немає чим керувати.

З задачею обліку та підрахунку успішно справляється система, збудована на основі радіочастотної ідентифікації (RFID). Технологія має настільки широкий потенціал, що дозволяє оптимізувати бізнес-процеси у будь-якій сфері діяльності, дає відчутний результат і позбавляє людей нудної роботи.

RFID технологію використовують, мабуть, більшість людей, а бачили точно всі: у вигляді перепустки в офіс, при розрахунку смартфоном, на бирках спортивного одягу, на лобовому склі авто на європейських автобанах. Іншими словами ми вже живемо з цією технологією, її використання збільшується з кожною годиною і вона точно допоможе автоматизувати процеси у компаніях.

Технологію можна поділити по дальності зчитування декілька видів, кожен з яких вирішує свої задачі:
HF (NFC) - LF - HF - UHF - 2,4 ГГц

дистанція роботи частот

Які бувають проблеми на підприємствах

Так, інвентаризація – це не основна проблема на підприємствах. Облік – хоч це і рутина, і треба виділити час, співробітників, часто через це зупиняється виробничий процес, але він – це квіточки у порівнянні з іншими проблемами, коли втрачаються великі гроші. Наприклад:

  • Брак на виробництві через людську помилку? Брак в партії на тисячі – мільйони гривень. Від людського фактора ніхто не застрахований. Тому помилки при відвантаженні, прийманні – це норма, яка коштує дорого компанії.
  • Махінації з самим продуктом, основним засобом чи матеріалами.
  • Втрата чи викрадення оборотної тари.
  • Підробка товару (для прикладу в харчових продуктів із всіх товарів 40% контрафактні). Неефективне використання робочого часу співробітників, які можуть ховатися в курилках чи деінде.

І це все процеси обліку і відстеження життєвого циклу продукції – від матеріалу до потрапляння в руки споживача. Як вчасно відстежувати ці ситуації, а краще – не допускати їх появу взагалі?

Як RFID вирішує ці проблеми

Для роботи системи потрібна мітка, зчитувач та софт, що інтегрується з програмним забезпеченням компанії, наприклад 1С.Підприємство.

Є 2 типи технологій: активна та пасивна

  1. Пасивна (LF, HF, UHF).
    Уявімо склад товарів або зону заводу з основними засобами. На кожен з цих об'єктів кріпіться мітка, в зоні складу встановлюється зчитувач або співробітник складу має такий зчитувач на руці. Один клік на курок зчитувача – і у 1С базі є перелік всіх тих об'єктів зі складу. Одне натискання курка зчитує до 100 міток за секунду на відстані до 10 метрів. Бум! Інвентаризація проведена за години, замість тижнів. На прикладі інвентаризації основних засобів – технологія дозволяє збільшити швидкість інвентаризації у 20-50 разів, а точність до 100%.
  2. Активна технологія (RTLS)
    Спеціальні активні мітки на об'єкті чи людині, спеціальні якорі та софт. Якорі розставляються по зонах, в яких потрібно проводити трекінг. На карті в реальному часі можна бачити рух об’єкту. Якщо обрати маячок з датчиками (температури, акселерометру, вологи, індикації, тиску тощо), то крім місцеперебування можна отримувати й дані з датчиків. Мати повну аналітику з переміщення, актуальних зон, заборонених зон так формувати звіти чи аварійні сповіщення за подіями. Точність позиціювання від 10 см до 5 метрів.

Ці технології відкривають можливість пролити світло на ті процеси, які, можливо, були темною плямою в компанії. Що та де знаходиться, коли потрапило на територію компанії, в якому воно стані, хто за нього відповідає? Іншими словами чипи та технологія в цілому дозволить перейти до так званої індустрії 4.0 і зв’язати ті елементи, які раніше були як окремі держави всередині компанії.

Переваги RFID технології:

  • Швидка окупність на процесах: ремонту, заміни обладнання, збереження обладнання (замість викраденого, яке варто купувати заново);
  • Супутня оптимізація:
    - скорочення кількості персоналу;
    - скорочення часу на проведення рутинних процесів;
    - мінімізації помилок;
    - збереження репутації компанії.

Прикладі кейсів та ROI

Тепер найцікавіше – реальні приклади на основі вже реалізованих кейсів.

завод кабельної продукції

Завод з виробництва кабельної продукції

Завод на західній Україні, де працює 7000 людей в 6 змін зупиняв свою роботу на 2 тижні, щоб провести інвентаризацію. 

Проблема:

  • 7000 людей в 6 змін
  • Зупинка заводу на 2 тижні для інвентаризації
  • Неточний результат

Рішення:

  • 100% результат інвентаризації
  • Завод працює без зупинок
завод металевих конструкцій

Завод з виготовлення металевих конструкцій

Проблема:

  • Неефективний розподіл ресурсів. Шахрайські схеми водіїв фур
  • Невчасне відвантаження товару
  • Матеріальні збитки

Рішення:

мережа магазинів Inditex

Мережа магазинів Inditex

Проблема:

  • 40 000 товарів в магазині
  • 15 людей
  • 7 днів для інвентаризації
  • Неточний результат

Рішення:

інвентаризація в агрохолдингу

Інвентаризація в агрохолдингу

Проблема:

  • Віддалені підрозділи
  • Інвентаризація «на папері»

Рішення:

    • Виявлення схем
    • Об'єктивна картина наявності та стану ОЗ
Інвентаризація в шахтах

Інвентаризація в шахтах

Проблема:

  • Складна ідентифікація та інвентаризація

Рішення:

  • Виявлення схем
  • Об'єктивна картина наявності та стану ОЗ
Автоматизація на елеваторі

Автоматизація на елеваторі

Проблема:

  • Велика кількість помилок та шахрайство

Рішення:

  • Виявлення схем
  • Збільшення швидкості процесів в десятки разів
Автоматизація на території заводу

Автоматизація на території заводу

Проблема:

  • Велика кількість помилок та шахрайство

Рішення:

  • Виявлення схем
  • Автоматизація процесів
Автоматизація м'ясокомбінату

Автоматизація м'ясокомбінату

Проблема:

  • Відсутність обліку, схеми крадіжок

Рішення:

  • Виявлення схем
  • Облік усіх етапів виробництва
Автоматизація процесу виробництва ковбасних виробів

Автоматизація процесу виробництва ковбасних виробів

Проблема:

  • Велика кількість помилок та пересорту

Рішення:

  • Автоматизація виробництва
Компанія з оренди та хімчистки спецодягу

Компанія з оренди та хімчистки спецодягу

  • Через відсутність даних про кількість від замовника немає можливості прогнозувати завантаження пральні;
  • Через відсутність можливості перераховувати отримані речі у замовника є ризик не отримати заявлену кількість;
  • Через відсутність можливості перераховувати отримані речі в пральні є ризик не отримати заявлену кількість через крадіжку та неуважність водія;
  • Через відсутність ідентифікувати річ є високий ризик пересортування під час процесу прання та сортування;
  • Великий термін збору замовлення і мала точність, що призводить до втрати часу і скарг про недостачі чи пересортування від клієнта;
  • Через відсутність швидкого перерахунку при відвантаженні отримання рекламацій від замовника про недостачі;
  • Багато персоналу для обробки замовлень.
Компанія з ремонту кораблів

Компанія з ремонту кораблів

  • Великі витрати ресурсів на проведення інвентаризації;
  • Дуже низька точність даних з інвентаризації;
  • Неможливість швидко знайти потрібний інструмент, техніку;
  • Неможливість відстежити життєвий цикл інструментів, техніки;
  • Крадіжки та підміна інструментів, техніки;
  • Постійні закупівлі нових інструментів через неможливість контролювати стан і місцезнаходження наявних інструментів, техніки.
Контроль співробітників в терміналі логістичної компанії

Контроль співробітників в терміналі логістичної компанії

RTLS (Real-time Locating System – система позицювання в режимі реального часу) – автоматизована система, що забезпечує ідентифікацію та відображення об'єктів на плані визначеної локації. Для реалізації системи необхідно організувати інфраструктуру для визначення координат необхідного об’єкта. Як правило це система базових станцій (anchors).

RTLS система дозволяє:

  • Накопичувати дані та будувати аналітику об’єкти та їх рух;
  • Повідомляти про місця та тривалість перебування об’єктів;
  • Показувати щосекундне переміщення об’єкту по території;
  • Знаходиться в заборонених зонах;
  • Створювати будь-які alerts з визначених подій.
Контроль оборотної тари в терміналі логістичної компанії

Контроль оборотної тари в терміналі логістичної компанії

  • Зменшення кількості персоналу для проведення інвентаризації;
  • Збільшити швидкість проведення інвентаризації в рази;
  • Зменшення втрат на закупівлю нової тари;
  • Зменшення витрат ресурсів на пошук тари;
  • Зменшення ризику маніпуляцій з підміною, закупкою, викраденням тари;
  • Репутацію сучасної компанії, яка оптимізує процеси.

От приблизно з такими ситуаціями зіштовхується український бізнес, таким чином ми намагаємося зробити цей бізнес ефективнішим. Тому автоматизуйте процеси, використовуйте технології та сучасні інструменти.

Пам’ятайте! Перше – зараз весь світ женеться за секундами, бо хто швидший, той отримує все. Друге – загрози завжди йдуть на крок попереду від засобів їх запобігання, тому нехтувати засобами захисту дуже небезпечно.

Детальнішу презентацію та відповіді на питання представників бізнесу дивіться у відео